leestijd 2 minuten

Veel mis met het businessmodel van Facebook

Categories: bigtech privacy

😡 Er is veel #ophef over dat vermaledijde Facebook!!1!!1 Toch blijven we massaal verslaafd aan wat iemand de digitale sigaret noemde (wie ook alweer?). En je hoort vaak “ach inderdaad. Ik deel gewoon niet teveel persoonlijke details. En ze moeten toch ergens hun geld mee verdienen? Nou dat is waar. Maar als je dan ziet wààr dat geld vandaan moet komen rijzen je de haren te berge. Facebook bleek namelijk dat jongeren die zichzelf waardeloos voelen specifiek op dat vlak te benaderen om hun ‘passende’ advertenties door de strot te duwen. Nu is dit al een tijdje bekend maar kan me voorstellen dat het weer is weggezakt. Een reminder dat dit echt geen goed en ethisch businessmodel is… En inderdaad staat er ‘bleek’ want ze doen dit nu niet meer zo. Alleen is dat ook strategie: eerst iets verzinnen dat totaal niet door de beugel kan, maar dat wel lekker verdient. En als het naar buiten komt snel sorry zeggen. Je zag het ook in het verhoor van Mark Zuckerberg door het congres: heel deemoedig in de alomtegenwoordige camera’s kijken en zeggen dat je het allemaal niet zo bedoelde. En profiteren van het overduidelijke gebrek aan kennis van de congresleden, dat ook. Want als je niet weet (of doet alsof) dat Mark z’n geld met reclame verdient dan hoor je niet in de ondervragersstoel thuis. Congresleden overigens die in sommige gevallen eerder ook donaties ontvingen van Zuck tja… 🙉 🙈 🙊

O ja, de koers van het bedrijf viel zoals te verwachten wat terug van $185 naar $152 eind maart. Maar na de verhoren blijkt hoe gunstig die feitelijk voor Facebook verlopen zijn: inmiddels gaat die alweer hard richting de $170. In de bestuurskamer zal inmiddels de eerste zucht van verlichting geslaakt zijn.